ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Міністерства юстиції України 11.03.2013 № 402/5
ПРИМІРНА ПРОГРАМА здійснення перевірки стану правової освіти в дошкільному навчальному закладі
I. Загальні положення
Перевірка стану правової освіти в дошкільних навчальних закладах (у дитячих садках, де забезпечується догляд, розвиток, виховання та навчання дітей віком від трьох до шести (семи) років) незалежно від форм власності та підпорядкування здійснюється відповідно до Порядку проведення органами юстиції перевірок стану правової освіти, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 14 листопада 2011 року № 3325, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 листопада 2011 року за № 1304/20042.
До примірної програми здійснення перевірки стану правової освіти в дошкільному навчальному закладі (далі - ДНЗ) включено напрями перевірки та питання, визначені Законами України "Про дошкільну освіту", "Про охорону дитинства", Національною програмою правової освіти населення, затвердженою Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992 (далі - Національна програма), Положенням про дошкільний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року № 305, іншими нормативно-правовими актами.
II. Питання, що включаються до програми перевірки
№ з/п Питання перевірки Документи та інші джерела інформації, що підлягають аналізу Рекомендації членам
1 Організація навчально-виховного процесу (виконання Базового компонента дошкільної освіти в частині правового навчання та виховання) Річний план роботи на навчальний рік та оздоровчий період. План роботи вихователя-методиста. Календарні плани роботи вихователів
З'ясувати:
наявність нормативно-правових актів та інструктивно-методичних документів, що регламентують діяльність ДНЗ з питань правової освіти та правового виховання (нормативно-правові акти, інструктивно-методичні матеріали Монмолодьспорту, місцевих органів виконавчої влади); наявність необхідних документів з планування та наявність у змісті річного, поточного (календарного) планів та інших документів питань, пов'язаних із правовою освітою та правовим вихованням
Зробити висновок щодо:
виконання нормативно-правових актів та інструктивно-методичних документів, що регламентують діяльність ДНЗ з питань правової освіти та правового виховання (нормативно-правові акти, інструктивно-методичні матеріали Монмолодьспорту, місцевих органів виконавчої влади); відповідності планування роботи ДНЗ вимогам програми, за якою здійснюється навчально-виховний процес
2 Навчально-методична база Річний план роботи на навчальний рік та оздоровчий період. Програми. Навчально-методична література. Методичні авторські розробки: конспекти занять, програми заходів, експериментальних досліджень. Книги обліку (посібників, ігрового, дидактичного обладнання тощо). Картотека публікацій, періодичних видань, методичної літератури. Картотека дидактичних ігор, методичних розробок
З'ясувати:
відповідність навчально-методичного забезпечення вимогам щодо реалізації Базового компонента дошкільної освіти та відповідних програм, за якими працює ДНЗ, щодо питань правової освіти та правового виховання; стан розроблення педагогічними працівниками навчально-методичної літератури з питань правової освіти та правового виховання; наявність зразків методичних розробок (свят, розваг, ігор, навчально-пізнавальних занять, екскурсій тощо)
Зробити висновок щодо:
відповідності навчально-методичного забезпечення вимогам щодо реалізації Базового компонента дошкільної освіти (Освітніх ліній "Особистість дитини", "Дитина в соціумі") та відповідних програм, за якими працює ДНЗ, щодо питань правової освіти та правового виховання; стану розроблення педагогічними працівниками навчально-методичної літератури з питань правової освіти та правового виховання; наявності зразків методичних розробок (свят, розваг, ігор, навчально-пізнавальних занять, екскурсій тощо)
3 Наявність наочних матеріалів Методичні авторські розробки: конспекти занять, програми заходів, експериментальних досліджень, посібники, тематичні папки, ігрове, дидактичне обладнання, методичні розробки дидактичних ігор. Оформлення приміщень (наявність кімнати, кутка, виставки тощо) матеріалами щодо прав та обов'язків дитини
З'ясувати:
наявність та актуальність зразків навчально-наочних, ігрових та дидактичних матеріалів, що використовуються під час занять; доступність для дітей та їх батьків (осіб, що їх замінюють) наочних матеріалів щодо прав та обов'язків дитини
Зробити висновок щодо: наявності зразків навчально-наочних, ігрових та дидактичних матеріалів; доступності для дітей та їх батьків (осіб, що їх замінюють) наочних матеріалів щодо прав та обов'язків дитини
4 Форми і зміст правоосвітньої та правовиховної роботи з дітьми та батьками (особами, що їх замінюють) Книга протоколів засідань педагогічної ради. Протоколи батьківських зборів. Програми тренінгів, сценарії дидактичних ігор, змагань, конкурсів, екскурсій, свят, бесід, зустрічей, плани лекцій, практичних занять, матеріали анкетувань, інші матеріали, пов'язані з організацією правоосвітньої та правовиховної роботи з дітьми та батьками (особами, що їх замінюють)
З'ясувати:
наявність рішень педагогічної ради стосовно проведення правороз'яснювальних та правовиховних заходів з дітьми та їх батьками (особами, що їх замінюють) щодо забезпечення основних прав і свобод дітей, а також щодо обов'язків батьків (осіб, що їх замінюють) стосовно дітей;
наявність в рішеннях та протоколах батьківських зборів питань, пов'язаних з вихованням правової культури дітей та батьків (осіб, що їх замінюють); стан та ефективність проведення правороз'яснювальних та правовиховних заходів з дітьми (дидактичних ігор, змагань, конкурсів, екскурсій, свят, бесід, зустрічей); залучення до проведення заходів представників правоохоронних органів, органів юстиції, діяльність яких пов'язана з реалізацією та захистом прав людини; стан правоосвітньої роботи з батьками (особами, що їх замінюють) щодо інформування про права та обов'язки дітей, а також щодо обов'язків батьків (осіб, що їх замінюють) щодо виховання дітей (проведення батьківських зборів, тренінгів, лекцій, практичних занять, анкетувань тощо)
Зробити висновок щодо:
наявності рішень педагогічної ради стосовно проведення правороз'яснювальних та правовиховних заходів з дітьми та їх батьками (особами, що їх замінюють) щодо забезпечення основних прав і свобод дітей, а також щодо обов'язків батьків (осіб, що їх замінюють) стосовно дітей; наявності в рішеннях та протоколах батьківських зборів питань, пов'язаних з вихованням правової культури дітей та батьків (осіб, що їх замінюють); стану та якості проведення правороз'яснювальних та правовиховних заходів з дітьми (дидактичних ігор, змагань, конкурсів, екскурсій, свят, бесід, зустрічей), залучення до проведення заходів представників правоохоронних органів, органів юстиції, діяльність яких пов'язана з реалізацією та захистом прав людини; стану роботи з батьками (особами, що їх замінюють) щодо інформування про права та обов'язки дітей, а також обов'язків батьків (осіб, що їх замінюють) щодо виховання дітей (батьківські збори, тренінги, лекції, практичні заняття, анкетування тощо)
5
Організація методичної роботи з вихователями, іншими педагогічними працівниками дошкільного закладу з питань правової освіти Книга протоколів засідань педагогічної ради. Книга наказів з основної діяльності. Матеріали про підвищення кваліфікації вихователів, інших педагогічних працівників, їх участь у заходах правоосвітнього та правовиховного характеру: засіданнях методичних об'єднань, навчально-методичних семінарах, тренінгах, лекціях, диспутах, круглих столах, практичних заняттях тощо
З'ясувати:
наявність питань правової освіти серед розглянутих на засіданнях педагогічної ради; наявність організаційно-розпорядчих документів та стан підвищення кваліфікації вихователів, інших педагогічних працівників, їх участь у заходах правоосвітнього та правовиховного характеру: засіданнях методичних об'єднань, навчально-методичних семінарах, тренінгах, лекціях, диспутах, конференціях, круглих столах, практичних заняттях тощо. Зробити висновок щодо: стану організації правової освіти вихователів, інших педагогічних працівників у ДНЗ; стану підвищення кваліфікації вихователів, інших педагогічних працівників, їх участі у заходах правоосвітнього та правовиховного характеру: засіданнях методичних об'єднань, навчально-методичних семінарах, тренінгах, лекціях, диспутах, конференціях, круглих столах, практичних заняттях тощо
6 Виконання вимог Національної програми правової освіти населення, затвердженої Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992, Програми правової освіти населення відповідного регіону, рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення Матеріали про заходи щодо практичної реалізації Національної та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень. Матеріали про виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень
З'ясувати:
стан практичної реалізації Національної та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень; стан виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення; регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень; наявність позитивного досвіду в організації правоосвітньої та правовиховної роботи в ДНЗ
Зробити висновок щодо:
стану та ефективності практичної реалізації Національної та регіональної програм правової освіти населення в межах повноважень; стану виконання рекомендацій Всеукраїнської міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення, регіональної міжвідомчої координаційно-методичної ради з правової освіти населення в межах повноважень; можливості розповсюдження позитивного досвіду роботи з питань організації правової освіти та правового виховання в ДНЗ
Директор Департаменту реєстрації та систематизації нормативних актів, правоосвітньої діяльності Н.А. Железняк |